Als eerst is het belangrijk om te weten wat het is. Het is de aanwezige overdruk in de auto. Deze kan per bandenmaat verschillen. Hierbij wordt een advies gegeven hoeveel lucht er in de band moet. Meestal vind je dit advies in het instructieboekje in de auto of vaak zit er in de binnenkant van een auto een sticker met daar informatie op. Dit kan tegen de binnenkant van de deur of zonneklep zitten of in het handschoenvakje. Het is belangrijk om zich te houden aan dit advies. Denk hierbij ook dat elke auto een eigen advies heeft.
De auto komt in aanraking met de weg via de banden. Deze twee, vier of meer banden zorgen voor je wegligging. Een goede bandenspanning is cruciaal als je een optimaal weggedrag wilt hebben. Het zorgt daarnaast ook voor een lagere slijtage aan de banden, veiligheid voor derden en misschien niet geheel onbelangrijk het brandstofverbruik. Een optimale bandenspanning verlaagt dit.
In Nederland wordt dit weergegeven aan de hand van een bar. Dit is geen bar waar je een heerlijk biertje kunt bestellen, maar een eenheid. 1 bar staat gelijk aan 1 atmosfeer. Dit geeft aan de druk of de kracht van de buitenlucht. Als er gekeken wordt naar de hoeveelheid bar van de auto, dan zal jouw auto tussen de circa 1.8 en 3.2 bar liggen. De reden waarom je dit af en toe moet checken is omdat de band langzaam lucht vrij laat. Dit is ongeveer 2 tot 5 % per maand. Dit komt omdat de overdruk in de band met daarbij het rubber een doorlaatbaar materiaal is. Verder kan de band een klein beetje lekken. Dit zie je vaker aan de rand van de velg of bij de ventiel.
Daarbij is grip ook een belangrijk aspect bij de band. Op de band zitten haartjes, deze zorgen voor je grip. Wanneer je een verse band hebt dan zie je ook groeven in de band. Wanneer deze weg zijn heb je een kale band en dan is je grip anders. Dit zorgt voor een langere remweg en in de winter kan het zelfs voor uitglijden zorgen. Daarom is het belangrijk dit met regelmaat te controleren. Er bestaat ook niet iets als een perfecte band. Er zitten zoveel eigenschappen met micro verschillen waardoor perfectie niet mogelijk is. En als dat wel is dan is het na een uur rijden al weer voorbij.