Wanneer jij een auto aanschaft die ouder is dan 15 jaar, dan heb je in eerste instantie een youngtimer. Wanneer de auto ouder is dan 25 jaar, dan heb je een oldtimer. Vaak zijn hier gunstige verzekeringen voor. Dit hangt wel af van de leeftijd en de brandstof.
Bij deze auto moet je ook gewoon een WA verzekering afsluiten. Als je de kosten zelf niet wil betalen bij schade dan kun je ook een all risk verzekering kiezen. Er zijn twee opties die gegeven worden
De opbouw van de premie is bij een oldtimer anders dan bij een gewone wagen. In plaats van de bonus-malus systeem wordt een oldtimer getaxeerd. Iedere drie jaar moet dit gebeuren. De premie wordt dan berekent aan de hand van de taxatie. Wordt de taxatie hoger, dan stijgt de premie ook. Maar na een aantal jaar daalt deze premie door de leeftijd van de auto. Wanneer je lid bent van een oldtimer vereniging die aangesloten is bij de FEHAC. Dan krijg je 10% korting op je premie.
Bij een schadevergoeding wordt de dagwaarde of het taxatiebedrag terug gegeven. Hierbij dien je verzekerd te zijn voor taxatiewaarde en moet het taxatierapport geaccepteerd worden door de verzekeraar. Bij het verzekeren van een oldtimer wordt er vaak een lagere premie gegeven dan normale auto’s. Dit komt omdat ze minder kilometers maken en vaker voorzichtig mee wordt gereden. Hierdoor komt schade niet snel voor. Om je te laten verzekeren voor een oldtimer moet je aan de volgende aspecten voldoen:
Als je elke dag in een oldtimer wil rijden dan kun je gebruik maken van een semi oldtimer verzekering. Maar hierbij zijn de kosten een stuk hoger. Dan is het makkelijker om gebruik te maken van een youngtimer. Hierbij worden er niet zoveel eisen gevraagd. Maar de verzekering is redelijk hetzelfde als die van een oldtimer. Op basis van een taxatie of de dagwaarde.
Titel: Oldtimer en youngtimer verzekeringen