Pechhulp auto
Er zijn drie mogelijkheden die je kunt kiezen bij de pechhulp. Je kunt de pechhulp regelen via je autodealer, via je verzekering (extra optie) of via de pechdiensthulp. Wanneer je de pechhulp inschakelt zijn er een aantal aandachtspunten:
- Bij nieuwe auto’s zit er vaak een standaard garantie bij (mobiliteits-, doorrij garantie). Deze garantie zorgt er eigenlijk voor dat je na je aankoop een aantal gebruik kunt maken van de pechhulp. Wanneer de auto bij dezelfde dealer wordt onderhouden, dan geldt de pechhulp standaard. In dit geval is de aanvullende pechhulp via de reis- of autoverzekering.
- Het is mogelijk om jezelf dubbel te dekken, alleen is dat niet zo handig. Dan betaal je twee keer. Let daarom altijd op bij de dekking via je autoverzekering.
- Kijk altijd even na wat de dekking is die bij de woonplaats zit. Kijk ook even wat de maximale periode of uitkering is voor vervangend vervoer.
- Controleer altijd of de meest voorkomende problemen gedekt zijn. Denk hierbij aan een lege band of problemen met de accu.
- Wanneer je vervangend vervoer nodig wilt hebben, is het handig om te weten wat voor termijn er aan vast zit. Met name in het buitenland kan dit verschillen.
- Wanneer jij vervangend vervoer of transport moet krijgen, dan is dit maar voor twee keer per jaar gedekt. (met name van het buitenland naar Nederland)
- Je kunt vaak al kijken naar de vergoeding van een noodzakelijke reis of verblijfkosten.
- De leeftijd van de auto speelt een belangrijke rol bij de hoogte van de premie. Hoe ouder de wagen, hoe groter de kans op pech, hoe hoger de premie zal zijn.
- Wanneer je niet vaak naar het buitenland gaat met de auto is het vaak slimmer om gebruik te maken van losse pechhulp. De kans dat je hier vaak gebruik van moet maken is vaak klein. Daarbij zijn de kosten in Nederland vaak nog te voorzien.
- Wanneer je een leaseauto hebt, dan zit hier de pechhulp in begrepen. Wanneer jij een huurauto hebt, dan zul je de pechhulp zelf moeten regelen.
Pechhulpdienst
Er zijn verschillende organisaties die een pechhulpdienst aanbieden. Hierbij is de service die aangeboden wordt, redelijk hetzelfde. Denk hierbij aan de volgende punten:
- Er wordt een standaardhulp aangeboden bij mechanische of elektrische storingen. Als het gaat om verkeerd tanken of sleutel weg, dan is dit niet bij elke pechhulpdienst gedekt.
- Vaak zijn de kosten van reparaties(nood) op plek inbegrepen, net als sleep, transport en stallingskosten.
- Kosten van terug en doorreis naar bestemming worden vaker vergoed. Ook de auto naar huis terugbrengen als er binnen twee werkdagen nog geen reparatie lukt.
Waar moet je op letten
Waar je als persoon moet opletten als je de pechhulpdienst inschakelt, dan moet je op de volgende verschillen letten. Dit kan namelijk verschillen tussen de bepaalde aanbieders:
- De leeftijdgrens van de auto
- Premietoeslagen met betrekking tot de leeftijd
- Dekkingsgebied
- Hulp die gebonden is aan persoon of kenteken
- Maximale autoklasse
- Periode van vervangend vervoer
- Noodzakelijke overnachtingen
- Aantal pechhulpclaims per jaar (maximale)
- Welke verschillende dekkingen er allemaal worden toegepast.